Éltem és cselekedtem miközben próbáltam ember maradni…

 Éltem és cselekedtem miközben próbáltam ember maradni…

Sajnos már itt tart a világ, hogy a biciklizésről ez jut az eszembe, pedig szerencsére nekem még nem is volt kellemetlen élményem ezzel kapcsolatban, pusztán csak autóval közlekedőként, a látottak alapján érzem úgy, hogy nagyon veszélyessé vált napjainkban az utakon való kerékpározás. Az utakon, amelyeken kerékpárosoknak és autósoknak kell osztozniuk.

A probléma legfőbb oka a megnövekedett gépjárműforgalom mellett a közlekedési morál döbbenetesen alacsony magyarországi színvonala. Annyira aggasztó a helyzet, hogy lényegében az életét teszi kockára az, aki biciklivel kimerészkedik az utakra. Én ugyan csak kizárólag hétköznapi autós szemszögéből tudom megítélni a kerékpárosok kiszolgáltatottságát, de egyértelműen látszik, hogy sokszor csupán a szerencsén múlik, hogy nem történik súlyos baleset. Hiszen, ha a biciklisekkel baleset történik az valószínű a legjobb esetben is sérüléssel fog járni, de könnyen végződhet akár halállal is, mert őket semmiféle karosszéria nem védi, mint az autósokat.

Egyesek azzal magyarázzák a centizgetéseket, hogy a forgalmas, keskeny szakaszon, csak megfelelő oldaltávolság nélkül lehet előzni, mások szándékos jelzésnek szánják, üzenve ezzel a kerékpárosnak, hogy húzódjon lejjebb és ne tartsa fel a forgalmat, sőt legközelebb ki se merészkedjen az utakra. Valójában a probléma épp ebből a fölényeskedő, önző viselkedésből fakad, amikor a sofőrök a sávot leszűkítő, mozgó akadálynak tekintik a kerékpárosokat, és nem a forgalom teljes jogú résztvevőjének, akiknek épp annyi joguk van az utakon közlekedni, mint az autósoknak. 

Ez az áldatlan állapot természetesen a biciklisekben is dacot szül, és egyre önérzetesebben próbálják kiharcolni létjogosultságukat az utakon, amely miatt megsokasodtak a konfliktusok a kerékpárosok és az autós között. Nem tagadom, sokszor nem annyira kellemes, ha a szembejövő forgalom miatt lassítani kell, hogy biztonságosan ki lehessen kerülni egy biciklist, de hangsúlyozom, neki is épp annyi joga van a közúton való közlekedéshez, mint az autósnak. 

Ezzel együtt, figyelembe véve napjaink egyre durvább közlekedési morálját, amikor nem számíthatunk jóformán semmiféle toleranciára és türelemre, lassan már segítségnyújtásra sem, én személy szerint biztos nem mennék ki biciklizni semmilyen forgalmasabb útra, hiszen csak idő kérdése, hogy mikor üt el egy autó. Még figyelmetlenség, vagy rosszindulatúság sem kell ahhoz, hogy baj legyen. Gondoljunk bele, elég ha csak egy darázs, vagy bármi apróság megijeszti a sofőrt a kocsiban és emiatt akaratlanul is félrerántja a kormányt épp akkor, amikor egy biciklis halad az út szélén… Ilyenkor valószínű nem az lesz a legnagyobb baj, hogy az autó összetört!

Egyébként a romló közlekedési morál és a veszélyessé váló utcai kerékpározás úgy tűnik már nem csak Magyarországra jellemző, hiszen pár napja például Svájcban ütötték el biciklizés közben Fernando Alonsót, a Forma-1-es kétszeres világbajnokot is, aki súlyos sérülésekkel került kórházba. De az elmúlt napok balesetei közt szerepel Shawn Bradley a Dallas Mavericks NBA-csapat egykori kosárlabdázójának a biciklis balesete is, aki gerincsérülése miatt pillanatnyilag lebénultan fekszik egy dallasi kórház intenzív osztályán. 

H.A.